Skidresan

Som ni säkert redan har sett har vi lagt upp några bilder från vår skidresa till Innsbruck men här kommer också en textvariant av vår resa.

Ditresa och Stubaier Gletscher
Vår resa började förra måndagen då vi lyckades hinna med ett tåg tidigare än vad vi hade planerat. Efter ca 5 timmars tågresa var vi framme i Innsbruck där vi checkade in på vårt hotell som visade sig ligga så centralt man bara kan komma (bredvid "gyllene taket"). Eften en natt och frukostbuffé var vi redo för en dag i pistarna. Den här dagen föll valet på Stubaier Gletscher som är en glaciär med skidåkning året runt. Det visade sig att det fanns skidbussar för turister som avgick ca 200 meter från vårt hotell och gick mot 9 stora skidanläggningar kring Innsbruck, att bussarna dessutom var gratis om man hade skidutrusning med sig/på sig gjorde inte det hela sämre för våra studentplånböcker:)

Det tog ungefär en timme med bussen innan vi var framme och därefter ytterligare en kvart innan vi var uppe på toppen, men det var väl värt väntan med den utsikten som vi bjöds på. Det var dessutom strålande väder utan ett moln på himlen, så vi kunde nästan se enda till Mariannelund.

När liftarna stängde tog vi skidbussen tillbaka till stan där vi möttes at en hel stad full med utklädda människor och rullande barer efter traktorer. Efter lite efterforskningar fick vi veta att man firade "Fasching", som tydligen är en karneval över hela österrike i samband med slutet på fastan. Även här har de något som liknar semlor fast inte lika gräddiga som hemma. Här kallas de för Krapfen och är mer som en munk med apelsinmarmelad innuti.

Aximer Lizum
Skiddag nummer två tog vi skidbussen till Aximer Lizum som var en lite mindre anläggning än den förra. När Innsbruck hade OS var damernas störtlopp i denna anläggning och självklart passade vi på att testa den backen som var riktigt bra, men väldigt jobbig för låren :)

Istället för en vanlig lift hade de inför OS byggt en tågräls som två specialbyggda vagnar transporterade upp skidåkare och där uppifrån var det riktigt långa backar enda ner till botten av anläggningen. Även den här dagen hade vi riktigt tur med vädret, kanske lite för tur med tanke på den fina solbrännan man får på hakan.

Kühtai
Den tredje och sista skidåkningsdagen från Innsbruck tog vi oss till Kühtai med en vanlig landsbyggsbus. Det tog betydligt längre tid och var betydligt mer fullt av både personer och skidutrustning än på de tidigare bussarna, men efter en timmas resa (som hade kunnat gått på en halvtimma) kom vi fram till första liften i anläggningen. Där vi började åka var backarna delvis väldigt branta men också väldigt många platta delar och till och med uppförsbackar. Framåt eftermiddagen upptäckte vi några svarta backar i andra änden av anläggningen som nästan var orörda och väldigt bra, så vi tillbringade de sista timmarna där. Tyvärr var det inte bara vi som upptäckte de nedfarterna men det var fortfarande gott om plats i pisterna.

Turistning i Innsbruck
Efter fyra nätter på hotell checkade vi ut och begav oss på en liten sightsing tur runt Innsbruck. Vi var inte så pålästa om vad man borde kolla på men det kännde som vi hann med det mesta vi ville på den dagen. Staden i sig var inte jätteannorlunda jämfört med Graz men däremot var naturen runt omkring helt fantastisk! Graz-borna bruckar vara stolta över bergen som ligger häromkring men bergen runt Innsbruck var något helt annat. När vi var i Aximer Lizum fick vi en bra utsikt över staden.

Längdåkning i Seefeld
Framåt eftermiddagen mötte vi upp våra finska vänner; Saku och Matleena, på tågstationen för att åka vidare till Seefeld en bit utanför Innsbruck. Under OS hade man längdåkning i Seefeld och det var även det vi tänkte ägna åt oss. Vi bodde i en "ferienwohnung" (~semesterlägenhet) en en lite mindre by ca 4 km från Seefeld. I tre dagar hyrde vi längdskidor och kämpade på i spåren. För Bellas del var det i princip andra gången på längdskidor men Berne hade lite mer erfarenhet.

Sista längdåkningsdagen tänkte vi ta en liten utmaning och skida till Tyskland :) (Att vi bara behövde åka i ca 1 km för att komma till gränsen behöver vi ju inte prata så mycket om...) Här är vi vid gränsen till Tyskland.

Utförsåkning i Seefeld
Sista dagen i Seefeld bestämde vi oss för att testa utförsåkningen som erbrjöds. Anläggningen här var minder än de vi hade besökt tidigare men räckte väl för en heldags åkning. Tyvärr hade vädret varit så bra och under den här dagen var det nästan upp mot 10 grader, vilket innebar att is inte var något problem i pisterna men däremot slaskhögar. Mot slutet av dagen var det i princip omöjligt att åka men vi hittade en backe som hade legat i skugga och inte var så dålig som vi kunde göra de sista åken i.

Efter en och en halv veckas vintersemester åkte vi nöjda hem mot Graz igen för att möta upp Mia och Olle som kommer och hälsar på oss fram till på söndag.

I ett tidigare inlägg lovade vi en film, tyvärr kunde inte vårt filmredigeringsprogram hantera det formatet våra filmklipp hade, men en film blev det ändå, eller i alla fall ett bildspel.