Rosa faran har blivit farlig

Min (Bellas) cykel, Rosa faran, har nu officiellt faktiskt blivit en riktig fara. Häromdagen när jag cyklade hem gjorde pedalen väldigt konstiga rörelser när jag trampade och när jag kom hem upptäckte jag att axeln som pedalerna sitter på har fått en stor spricka! Antagligen har sprickan funnits där ett tag för jag har märkt att det har låtigt konstigt, men numera är det cykelförbud som gäller. Jag gissar att om jag skulle ställa mig upp och trampa skulle axeln gå av direkt. Om det hade varit hemma i Linköping hade det inte varit lika farligt med tanke på att det finns så bra cykelvägar, men här däremot cyklar man mitt i trafiken och ramlar man på cykeln är nog risken ganska stor att man får mer än bara skrubbsår...

Än så länge har jag inte lämnat in cykeln eftersom det är helg och ingenting har öppet, men på måndag blir det nog raka vägen till cykelreparatören. Förhoppningsvis blir det billigare att laga den än att köpa en ny, men det märker vi senare.

Semesterplaner

Terminen börjar snart lida mot sitt slut och den stundande skidåkningen närmar sig med stormsteg, men var skall vi åka?

Vi funderar på att åka någonstans i västra österrike dvs från Saltzburg och västerut men vi har som sakt inte riktigt bestämt oss vart det blir. Det börjar ju bli dax att sätta sig och kolla upp var det finns boende och skidställen. Alla studenter och skolor har nämligen ledigt under februari månad. Dock tycker studenterna här att det är skönt att göra sina tentor då eftersom det inte är några andra lektioner. Så för oss blir det bara till att hänga på och göra tentorna när de ges och släppa en del av den förutspådda ledigheten till det fina tentapluggandet. Utan att avslöja när och hur många tentor vi har så kan jag medge att vi inte riktigt än har nått hälften. Dock kommer vi inte att gå poänglösa från detta år...poängen börjar sakta men säkert trilla in i godisskålen.

Dagens filmtips:
The Nanny Diaries    [B&B B&B B&B] av 5 möjliga B&B
Romantik/komedi
         Handlar som det låter om en ung tjej som inte vet vad hon vill göra med
                                  sitt liv men av en slump får jobb som nanny hos ett par i övreklassen i
                                  NY.
                                  Filmen anses som bra från vår sida och får [3 av 5 B&B] dock saknade
                                  filmen överraskande moment som drar ner betyget.

Landningsställ klart

Nu är vi klara med vårt Landningsställ i CAD kursen. Detta är resultatet...

Längdskidåkning i Almeland

Iag var vi och åkte längdskidor i Almeland som ligger ca 45 minuter norr om Graz. Detta gjorde vi med min (Berne) vän Veronika från 24 -h simmningen. Hon har bil och kommer ursprungligen från en by strax norr om Graz. Vi åkte kl 8 i morse från hennes hus mot Almeland, väl där så hyrde vi längdskidor, vilket kostade en sådär 7-8 € för en halv dag med det var det väl värt. Efter 2.5 h åkning och 8 km (Bella) resp. 13 km (Berne) i hyfsade spår (dock lite lite snö på sina håll) bestämde vi oss för att vara klara för dagen så vi gick och åt lunch istället. Idag serverades käsespätzer för mig och skinktoast till Bella.

Väl tillbaka i Graz och hemma börjar vi känna hur morgondagen kommer att kännas i benen....

Utlandsstudier i Graz

Åker man till Graz och pluggar kan det hända att man råkar få göra massor roliga grejer i skolan som inte finns i Linköping. Till exempel läser Berne en kurs där han lär sig programera flyginstrument kopplade till en flygsimulator. Flygsimulatorn är ett vanligt plan i storlek med Ryanairs som är avkapat direkt efter cockpit, men alla intrument och knappar är fortfarande kvar. Häromdagen när Berne hade labb i denna kurs kom jag (Bella) förbi för att se hur det såg ut, det slutade med att även jag fick tesa att flyga en bit och sedan landa på Graz´s flygplats. Det var coolt! :)

En koncentrerad Bella som förbereder sig för landning

Vi läser också en kurs i aerodynamik som handlar om allt som har med strömning att göra. Igår fick vi göra ett besök i vindtunneln för att få se lite teori som vi har lärt oss faktiskt också existerar i praktiken. Det var så pass spännande att faktumet att föreläsningen var nästan 3h i sträck inte längre var lika jobbigt.

På den här bilden kan man nästan ana vireln som bildas efter en vinge. På den vita röken lyser en laserstråle som visar hur luften "kröker" sig.

Vi fick också se hur strömningen såg ut på en delta-vinge

Förutom sånna roliga saker har jag även hunnit med en blockkurs och ytterligare en tenta. Blockkursen (en intensivkurs som är ca 3 dagar) var en logistik kurs på engelska där vi både fick lära oss en hel del teori men också räkna på det. Att ha lektioner på samma sätt som i Linköping excisterar inte här i Graz, utan när det (mot förmodan) är övningar brukar läraren räkna något tal på tavlan. I den här kursen var det istället vi som läste kursen som fick gå fram till tavlan och räkna, det var både lite nervöst och spännande men det gick bra.

När det gäller tentan så var det min första "riktiga" tenta; dvs skriftlig tenta på tyska. Det var en minst sagt spännande upplevelse. Tentan var i en vanlig föreläsningssal där alla satt packade som sillar, dessutom fuskade folk helt öppet och kollade på andras svar eller delade med sig av sina egna. Det känndes väldigt lustigt. För mig gick tentan helt ok, det var en räknedel (som inte gick så bra) och en teoridel (som gick mycket bättre), men framförallt gick det oväntat bra med tyskan :)

BoB i chokladfabriken

I lördags åkte vi med på en utflyckt som ESN (förening för utbytesstudenter) ordnade. Bussen bar först av mot Zotter - DIE Schokoladefabrik! Direkt när vi klev in genom dörrarna kände man den ljuva doften av choklad. Först fick vi se en kort film om hur fabrikens grundare och ägare åkte till sydamerika för att se hur kakaobönorna odlas och skördas. Därefter fick vi löpa fritt i fabrikens guid-slinga med många många provsmakninsstationer.

Vid den första stationen fick vi smaka på "rå" choklad utan några tillsattser, helt ärligt så var det inte alls gott. Men väl när det var avklarat gick vi med långa steg mot provsmakninsstation två där vi provade alla "basic" choklader (både fast och flytande form) utan några andra kryddor eller liknande, endast olika kakaohalter.. 10-60 % var riktigt goda, de som låg ovanför var enligt oss inte lika lättätet.

När station två var avklarad var månadens chokladbehov redan uppfyllt, vi möttes då av ytterligare en lååång korridor (ca 40 meter) med en ny chokladsort varje halvmeter!! Efter ungefär halva korridoren var jag (Bella) tvungen att känna mig besegrad av chokladen. Berne och Marcus smakade dock alla sorter (inkl. grönt te, jordgubbar och fårost).

Nu kan man ju tro att efter sådär 300 provsmakningsstationer att besöket började lida mot sitt slut, men ack så fel - upp för trappen väntade nästa. Vi kom till en bar där man fick ett glas varm mjöl och därefter ställde man sig vid "bardisken" länst väggarna och inväntade att den chokladsmak man ville ha på sin varma choklad skulle komma i en liftliknande anordning som åkte runt hela rummet. Vi testade bl.a. chili som var väldigt stark.

Efter två glas varm choklad kollade vi på klockan och insåg att vi var tvungen att ta de två sista provsmakningsstationerna i all hast. Chokladkulor med olika innehåll samt "running chokolat" (typ som running sushi, se blogginlägget från wien) där det faktiskt bland annat serverades choklad med fisksmak.

Fisk som tillsats i chokladen, och kakaoskal i rabatterna

Mätt och glada satte vi oss på bussen som tog oss till Spa Loipersdorf, vilket är en av Österrikes många spa:n som är termiskt uppvärmda. Där fick vi bland annat bekannta oss med den österrikiska bastukulturen, som är allt annat än den svenska, men det är en helt annan historia....

Första tentan avklarad!

Nu har vi båda gjort vår första tenta i österrike. För min (Bellas) del rörde sig det om Strömungsmaschinen Grundlagen, alltså en grundkurs i hur turbiner, pumpar och kompressorer fungerar. Kursen var på tyska men jag frågade professorn om jag kunde göra tentan på engelska och då föreslog han att jag skulle göra en muntlig tenta tillsammans med en turkisk tjej som också "läste" kursen (hon gick inte på föreläsningarna utan gjorde bara tentan). Tentan gick i alla fall bra, trots att jag bara ett par dagar innan kände att jag inte kunde någonting.

För Bernes del rörde det sig om en introduktionskurs i tåg, han har alltså precis som det låter lärt sig det mesta som är värt att veta om tåg och spårvagnar. Alltifrån hur rälen ser ut till hur bromsarna fungerar. Bernes gick dock den tuffa vägen och gjorde en skriftlig tenta på tyska (inte för att han hade så mycket val, men ändå..) så han har inte fått veta hur det gick än.

Skidåkning i Lachtal

Årets första skidåkning i de österrikiska alperna skedde i tisdags i Lachtal, en liten by med ett litet skidsystem ungefär mitt i österrike dvs ca 1,5h härifrån. Snöläget var däremot lite dåligt men tack vare den låga temperaturen så hade de kunnat spruta snö så att nästan alla pister var öppna men utanför pisterna vajade gräset. Vi valde att åka med på en färdig organiserad resa som en sportaffär här i Graz ordnade. De fixade buss och liftkort till ett mycket bra pris, så det var en härlig dag. Dock blåste det en del och att molnen sänkte sig så det blev dimma på eftermiddagen.

I Österrike har de tydligen valt att placera vindkraftverken där det blåser som mest dvs längst upp på berget. Dessa vindkraftverk står ca 2000möh.