Roadtrip - etapp ett

Idag begav vi oss iväg på vår roadtrip tillsammans med Saku och Matleena. Vi har hyrt en liten bil och har tänkt oss en hel del vandring och turistning. Dagen började med att vi åkte mot Klagenfurt, vidare till Italien och sedan till Sloveninen. Egentligen var vi bara i Italien i några minuter men det låter ju så bra att säga att vi har varit i Italien också!

Väl i Slovenien åkte vi till deras nationalpark - Triglav som ligger i nord västra delen av landet. Nationalparken i sig är 838 km^2 stor och har en högsta punkt på 2864 m.ö.h. När vi närmade oss dagens planerade vandringstur möttes vi av ca 10 cm nysnö på den redan ca 1 m gamla snön. Det var inte direkt vad vi räknat med när vi kom från vårvarma Graz. Men vi bestämdes oss ändå för att göra ett försök och påbörjade vår vandrin upp mot toppen på ett berg vi hade valt ut. Vi valde dock att vända efter ca 2 km då det började snöa, så vi bestämde oss för att ta oss ner lite fortare och tog därför några plastpåsar, som Saku hade i sin ryggsäck, för att åka skärtlapp på.

Efter dagens vandring valde vi att åka vidare till ett vattenfall. Entrén till denna vattenfallsled var "egentligen" avspärrat med ett rödvitt band och en skylt på slovenska, men vi förstod ändå inte vad det stod på skylten så vi fortsatte. Vandringsleden bestod av broar byggda över och längsmed ån med flertal vattenfall, och när vi hade gått en bit anade vi kanske varför det var avspärrat. De höll nämligen på att byta ut gamla murkna träplankor mot nya, och på endel ställen hade det ännu inte hunnit byta.

Som ni ser på bilderna var det väldigt fint. Vattnet var helt klart och nästan medelhavs grönt/blått och längs med bergkanterna täckte vårblommorna marken.

Efter vattenfallen begav vi oss till vårt vandrarhem i Bled där vi checkade in och sedan begav oss på ytterligare en promenad. Ni kan följa den på den här länken: http://connect.garmin.com/activity/28179212 Det är från Bernes nya pulsklocka där man kan se både höjd, länd, tid och vanligtvis puls men Berne hade inte sitt pulsband på sig just då.

På mitten av promenaden besökte vi ett slott som låg mitt uppe på en bergstopp.

Slottet nedifrån staden

Uppifrån slottet såg vi en ö som i princip bara bestod av en kyrka, enda sättet att ta sig dit var med båt.

När vi kom ner höll Berne på att bli uppäten av en groda. De slovenska grodorna är riktigt farliga har vi hört, de äter allt.

Pulsklocka

Idag kom äntligen min pulsklocka som jag (Berne) beställde för mindre än 48 timmar sedan. Jag beställde en Garmin Forerunner 310XT på en hemsida som låg bäst till i pris på prisrunner. Sidan tillhörde ett företag som var stationerat i portugal men kännde ändå att det var värt besväret att chansa. Det visade sig att företaget använde sig av Fedex och de sa att klockan skulle vara framme inom 24-48 timmar. Så när mailet vid lunch kom visade sdet sig att mitt paket hade färdats från portugal -> Madrid -> Paris -> Wien -> Graz på mindre än 24h. Den delen av transporten som tog längst tid var faktist utkörningen här i Graz. NU ligger min nya klocka på laddning och kommer provas i morgon på morgondagens springtur. Klockan inehåller gps så att man får ut sträckan man har sprungit i ganska så exakt längd, plus att man kan lägga in rutten på datorn för att se rutten på en karta. Men sådat kommer jag förmodligen att lägga ut senare, så det är bara att hålla utkik.

Vandring Andritz till Mariatrost

Idag bestämmde vi oss för att göra en liten vandringsutflykt. Dagens sträcka blev Antritz till Mariatrost som blev ca 7,9 km. Vädret idag var strålande solsken och termometern stod på nästan 20 grade, så att vandra i t-shirt var inga problem. Problemet låg snarare på att det var varmt med långbyxor och vandringskängor.

Bilden visar dagens vandring. Schlossberg kan skymtas ner till vänster (bland husen innuti stan).

Detta är utsikten från dagens vandring. Kyrkan vi inte bor så långt ifrån till vänster och Schlossberg till höger i bild.

Resa bokad

Nu har vi bokat flygresan hem till årets första bröllop. Häromdagen släppte Austrian Airlines flygbiljetter från 59 € och då passade vi på att boka resan hem till Veronica och Ubbes bröllop.

Cykel-/Shoppingrunda

Idag tog vi vara på det underbara vädret och tog cyklarna till shopping center nord. Det var strålande sol och en temperatur på ca 20 grader, så vi behövde inte ens ha jackor på oss. Shoppingcentret låg mycket längre bort än vad vi först trodde. Vi har åkt förbi med buss tidigare, men aldrig varit på själva shoppingcentret men när vi cyklade började vi undra om vi hade missat det för det kändes nästan som att vi var ute på landet :P

När vi kom hem senare mätte vi upp sträckan vi hade cyklat på google earth och till shopping center nord blev det ca 8 km, därefter cyklade vi till ytterligare ett shoppingcenter - citypark, och senare hem och den sträckan var 9 km, totalt 17 km. Sedan får man ju inte heller glömma att vi gick massor i affärer så det blev en riktig träningsdag.

Bild från Google earth som visar hur vi cyklade.

Tanken var egentligen att vi skulle hitta ett par byxor till Berne, men på den fronten blev det inte så lyckat. Däremot hittade vi lite andra saker som behövdes. Det första vi hittade var ett par nya vårskor till Bella. När vi var hemma i julas lyckades jag (Bella) lämna mina skor i Sverige och med vädret som är just nu är inte mina fötter jättenöjda i varma vinterkängor. Det blev i alla fall ett par svarta ballerinaskor med en liten klack på.

Bellas nya skor (observera också den snygga insidan)

Vårt andra fynd var en "magväska" som vi ska ha när vi vandrar. Framförallt är det skönt att slippa belastningen på axlarna. Imorgon tänkte vi ge oss ut på en kortare vandringstur och då ska vi testa hur väskan fungerar på in action.

Test av nya väskan, den rymmer två vattenflaskor och minst 8 apelsiner.

Notation: På kortet skymtar man också mina (Bellas) nya Jeans som inköptes förra veckan. De jeansen som jag använde innan började bli väldigt tunna på vissa ställen så jag tänkte köpa nya byxor innan det var för sent. Dagen efter blev det ett decimeterlångt hål i de gamla byxorna, så det var verkligen i sista stund. Jag är jättenöjd med mina nya byxor, förrutom att de är för långa (som alla andra byxor) och att jag inte har möjlighet att sy upp dem. Jag kanske kan använda tejp?

Vår!

I veckan bekräftade Österrikes meteriologer att det officiellt är vår här i Graz. Det har varit varmt ganska länge, men väldigt kallt på nätterna, men nu verkar det i alla fall bli ännu varmare! Det märkte vi igår när vi tog en promenat till Herrengasse ("shoppinggatan") där uteserveringarna redan var uppställda. Och idag kritade de linjerna på fotbollsplanen nedanför vårt fönster.

Nu är det bara en vecka kvar till vi åker, bil och vandrarhem är bokade så nu är det bara väntan kvar:) Enligt yr.no kommer det vara nästan 15 grader nästa vecka på en av platserna vi ska åka till.

Kroatienresa planerad

Igår satte vi oss ner för att planera våran resa till Kroatien. Även denna resan kommer vi att göra med våra vänner från grannlandet Finnland. Det hela började med att vår vänn Mathleena mailad oss och undrade vad vi hade för oss under påsk och om vi skulle kunna tänka oss att åka på en liten semester. Och vi var självklart inte långsamma på att svara "Givetvis".
Så nu är följand roadtrip planerad:
27:e Bled
28:e Ljubljana
29:e Plituce
30:e Split
2:e Piran
3:e tillbaka till Graz

Vår konstigaste tenta någonsin.

Nu i fredags den 12:e Mars bestämmde vi oss för att göra statistiktenta som vi hade sparat på ifrån höstens termin. Väl på tentan började vår examinator att prata tyska med oss. Saken blir ju inte bättre av att han halvskriker och kollar någonstans uppe i ena hörnet av rummet när man i själva verket sitter ca 1m rakt framför honom. Tanken var att vi skulle ha en munta på engelska vilket han förstod efter ca 2-3 minuter. Väl när själva tentan hade dragit igång så började han berätta en massa saker i stället för att ställa frågor som många andra gör. Men efter någon minuts monolog kom det plötsligt en fråga. När väl frågan var levererad väntade han ca 30sekunder på att man skulle ha lyckats fått ur sig tillräckligt av svaret för då tyckte han att det var dax att avbryta och berätta lösningen. Ibland väntade han inte ens 30 sekunder utan berättade svaret direkt så vi kunde inte göra annat än att hålla med och försöka se ut som om vi visste svaret.

När väl tentan började lida mot sitt slut skulle han berätta hur det hade gått och vad vi skulle få för resultat. Han började med att kolla på Bella och sa "ja du har ju pluggat bra så till dig kan jag ge en 2a" sedan vände han sig till mig (Berne) och sa " ja du hade ju inte pluggat så bra, hon kunde ju lite mer än dig". Det är då man får kännslan av att det är lika bra att man går hem och sätter sig och pluggar igen för denna tenta hade man ingen chans på. Men så sa han " men jag skulle kunna ge dig en 3:a".

Vi sa det båda två efteråt att det var väldigt skönt att klara av denna tentan för det innebär att vi slipper läsa statistik när vi kommer tillbaka till LiU. Och det att vi inte fick chansen på tentan gjorde inte så mycket då betygen var tillräckligt bra ändå. Kursen som helhet var inte heller ämnad för oss utan för mattematiker så kursen bestod till det mesta av härledningar. Så det att vi klarade kursen var en stor lättnad.

Österrikiska betygsskalan:
1. Mycket väl godkännt
2. Väl godkännt
3. Godkännt
4. Godkännt men inte bra
5. Underkännt

Cykeläventyr

Idag bestämde sig min (Bellas) fina rosa cykel för att det var för jobbigt att cykla de hela 3 minutrarna det tar till skolan. Pedalerna låste sig och jag hade inget annat val än att traska till fots (iof inte allt för jobbigt, men ändå). När jag efter föreläsningen hade gått hem igen tog jag en nära titt på vad som egentligen var fel och då helt plötsligt gick det att röra på pedalerna igen!

På grund av att min cykel krånglade fick jag skynda mig så jag hann till träningen jag ska börja gå på, på måndagar. Som tur var hade jag kollat upp vart jag skulle för några dagar sedan, för självklart fungerade ju inte internet. Men jag letade fram en gammal karta över Graz och tryckte ner i ryggsäcken innan jag gav mig iväg. Och tur var väl det för jag fick kolla på kartan både en och två gånger innan jag tillslut lyckades komma fram. Träningen var i alla fall väldigt bra, det var ett Step Aerobics pass som var riktigt jobbigt.

Annars så är det väldigt mycket plugg nu för tiden. Den här veckan är det statistik som gäller (plus alla vanliga kurser som går samtidigt) men än så länge har det gått bra att plugga.

Ny vårdesign

Nu har bloggen fått en uppfrächning med lite mer vårigt tema - vintern har ju trots allt redan försvunnit, i alla fall här i Graz ;)

Första tentan för terminen - check

Idag slutade vår intensivkurs i Vehicle Safety med en 1,5 timmars lång tenta. I höstas läste vi en introduktionskurs i automotive engineering där vi lärde oss grunderna i hur bilar och bilsäkerhet fungerade, kursen vi läste den här veckan var en fortsättning på säkerhetsdelen. I själva verket var en tredjedel av kursen repetition från i höstas vilket var väldigt skönt för oss, men efter ungefär en dag började det komma nya intressanta grejer.

Tentorna här i österike är ju en sak i sig. Endel examinatorer är jättenoga med att man inte ska fuska (men med LiU-mått mätt fortfarande ganska slappa), men de flesta är av den sorten att det verkar som de nästan vill att man ska fuska. Tentan idag var i ett klassrum med platser för ca 20 pers, vi som skrev tenta var väl närmare 25, vilket gjorde det väldigt mysig. När det hade gått ett tag gick examinatorn runt ett varv och läste vad man hade skrivit och kommenterade eventuella saker som inte stämmde. Dessutom hade vi 11 ganska stora skrivuppgifter att göra på 1,5 timmar. Tentorna här nere är alltså allt annat än de vi har hemma, raka motsatsen till och med.

Trots att det var lite kort med tid till den mängden text man ville skriva gick det bra, och förhoppningsvis har vi ytterligar 3 ECTS att lägga i bagaget. Under veckan som kommer ska vi plugga statestik, en kurs vi hade i höstas men som vi inte har hunnit ha tenta i än. Och veckan efter det har jag (Bella) en reglertekniktenta och Berne har en inlämningsuppgift/hemtenta i Computernal Fluid Dynamics (CFD), därefter är det lov igen! Jag har ingen aning om hur det är tänkt att man ska hinna med att läsa likamånga kurser på våren som på hösten, men det märker vi nog.