27,8 grader

Jepp idag kl 15.00 är det 27,8 grader här i Graz å solen strålar som aldrig förr. På lunchen idag gick vi ner för att få sitta en stund i den sköna solen. Dock gick det inte vara kvar så länge pga värmen men man skall väll inte klaga. Nu är sommarn här.

Segelflygsimulator

På mässan som vi var på idag kunde man testa att flyga ett segelflyg i en simulator (Iget jämfört med den simulatorn som vi flög i förra terminen, men ändå), gissa vem som inte kunde hålla fingrarna borta? :)

När vi gick till segelflygmontern idag var förhoppningen att vi skulle kunna få kontakt med någon för att senare kunna segelflyga här i Österrike. Vi pratade med en jättetrevlig man som mer än gärna ville att Berne skulle komma ut till flygklubben och testa, så nu dröjer det nog inte länge innan vi får se Graz från ovan.

Adventure World

Idag har det som vanligt varit strålande solsken hela dagen, vi börjar nästan undra om det verkligen är Österrike vi bor i och inte Karibien.

Under eftermiddagen bestämde vi oss för att för första gången besöka vår grannne - Mässhallen. Den här helgen är det nämligen Frühjahrsmesse (vårmässa) kombinerat med Adventure World. Frühjahrs-delen var nog inte direkt något för oss som bor i ett 16 kvadratmeter stort studentrum, men det var i alla fall kul att kolla på alla poolar, grillar och hängmattor, däremot var Adventure World lite roligare.

På Adventure World fick man prova på massor olika sporter som t.ex. att gå på lina, mountingbike, freestyle kajak, simulatorflygning och sist men inte minst bungyjump.

(Ni behöver inte oroa er, ingen av oss vågade ;))

Morgongympa

Det är väl så här dags på året man ska börja tänka på beach-säsongen för att framåt sommaren inse att det inte hände så mycket med alla planer man hade. Men lite morgongympa är ju aldrig fel när man väntar på att frukost-sconsen gräddas.

Har man inga hantlar får man ta det man har, juicepaket till exempel

Toalösa

När vi kom hem idag möttes vi av den här lappen på dörren. Imorgon ska tydligen badrummet få en uppfräschning och kommer vara avstängt mellan 7 och 19. Med tanke på att alla andra korridorer hade samma lapp kan man dessutom inte gå till någon annan och låna toan. Det blir helt enkelt till att knipa ihop imorgon, för oss och alla andra 300 studenter som bor här...

Det tåls att säga flera gånger - Österrikare är inte riktigt kloka

Stadtpark

Här kommer några fina bilder från Stadtpark, där vi låg och läste och solade idag.

Tre vackra blommor :)

Att gå på lina är en populär sysselsättning här i stadtpark, bara där vi satt var det tre sällskap som spände upp linor mellan träden. Killen på bilderna var riktigt duktig, de andra hade några timmars träning kvar.

Vi jobbar på att få slut på vårt påskgodis

Bernes bästa kompis kom på besök

När vi kom hem bjöds de på fotboll utanför fönstret. Undra om biljettpriset ingår i vår hyra?

Grillkväll

Igår tog vi vara på det underbara vädret med stårlande solsken och hade grillkväll tillsammans med ett gäng svenska och finnska utbytesstudenter. Från början trodde vi att det bara skulle bli vi, men efter ett tag började även de andra droppa in - en grill verkar vara högt eftertraktad här i landet där de knappt vet vad en grill är :)

Grillning

Vackert vårträd utanför operan

Just nu är det klarblå himel och 17 grader i skuggan så vi sitter med kortbyxor och t-shirt och solar på "balkongen" (Öppnar man fönstret till köket blir det nästan som en balkong :P)

Balkong utan dörr

Igår såg vi en roligt nyhet på tv. En dam i Wien hade bett om att få en balkong till sin lägenhet och det fick hon - fast dörren ut till balkongen fattades!

Österrikarna är bra konstiga...

Besök

Nu var det länge sedan vi skrev ett inlägg, så här kommer en uppdatering på vad som har hänt senaste tiden.

Som vi säkert har skrivit förut så kom pappa-Jonas, Eva-Lena och Mattias på besök. yr.no förutspådde regn hela vistelsen men det lyckades vi råda bot på och ersatte regnmolnen mot solsken istället. Under de fyra dagarna som de var här blev det mycket gående, självklart sightsing i Graz men vi besteg också ett litet berg i Gösting där vi besökte göstingruinerna.

Göstingruinerna

Uppifrån toppet av berget var det bland annat utsikt över motorvägen där den går in i en tunnel genom beget, för att slippa ha trafiken genom Graz

Utsikten över Graz

Sista dagen gjorde vi också en vandring i Arnold Schwarzenegger's fotspår kring hans födelseort Thal, som ligger väldigt nära Graz. När vi inte vandrade han vi med både ett besök på cholkadfabriken Zotter och guidad tur genom ett av världens största naturliga grottsystem. Tyvärr har vi inga egna bilder, men om vi är snälla kanske vi kan få av några andra...? :)

Jag tror att vi alla tyckte att det var en trevlig vecka, synd bara att askmolnet skulle komma precis då vilket gjorde att de fick åka tåg hem istället för flyg.

Igår skulle vi få ytterligare ett besök, från Marie, men på grund av askmolnet blev det inte av :( Väldigt tråkigt, men det är inte så mycket man kan göra.

Nu, efter ytterligare tre veckors lov, har i alla fall skolan börjat igen. Det känns faktiskt ganska skönt att ta tag i studierna för nu ser man slutet närma sig. Efter en kort check med kalendern verkar det dock som att det kommer bli två-tre jobbiga månader med nätan en tenta i veckan. Både jag (Bella) och Berne har dock inte så jättehöga krav på oss att vi måste klara alla kurser. Vi har sedan tidigare tagit några extrapoäng vilket innebär att vi bara behöver klara hälften av alla kurser vi läser nu, för att få ihop ett fullt år, vilket är väldigt skönt. Dock läser jag många obligatoriska kurser som jag måste läsa igen hemma om jag inte klarar dem nu, men antal poäng ska det nog inte vara några problem med.

Besöksplanering

Idag har vi ägnat förmiddagen åt att planera de dagar då Mattiar, Jonas och Eva-Lena kommer och hälsar på oss. Det kommer nog bli 4 jättetrevliga dagar, men vi vill inte avslöja något i förväg. Senaste dagarna har vi också kollat lite mer intensivt på lägenheter. Eller rättare sagt, Jonas och Eva-Lena har kollat på lägenheter åt oss :) Just nu lutar det mot en lägenhet i Lambohov/Mjärdevi eller en i Valla med inflyttning 1. juli, annars väntar vi helt enkelt en månad eller två...

Löprunda längs Mur

Dagens aktivitet:

Venedig

I måndags så sa vi till varandra "Varför inte åka till venedig som vi har tänkt". Och så blev det. Vi hittade ett bra hotel och en bra resa, så av bar det mot värdens mest romatiska stad. När vi närmade oss staden, på bron som gick ut från Mestre till Venedig höjdes förväntningarna och vi kännde att vi började närma oss staden. Väl framme i romantikens huvudstad började vi att vandra in mot stadens centrum och Piazza San Marco mera känt från en Bondfilm med gondoljakter och Bond springandes över ett stort torg. Vårt hotel låg i den östra delen av staden men bara några få stenkast från centrum. Staden i övrigt var ganska fantastisk och men helt konstig (vi föstod inte varför man bygger så). Stadens gator var smala och trånga, där det skulle kunna vara bilvägar i en vanlig stad hade man inte bilar i denna staden utan kanaler och båtar. Gondoler, taxibåtar, bussbåtar polisbåtar, brandbåtar och ambulansbåtar hördes och syndes i princip i alla kanaler i staden.  Vår 24 h resa till staden känndes helt lagomt. Bilden som helhet av staden var mycket bra men att de försökte göra allt för att pumpa ur turisterna på så mycket pengar som möjligt.

Piazza San Marco från en av buss båtarna.

Staden är inte helt ideal överallt.     Vissa hus har tydligen lite problem med grunden.

En rolig entrée dörr vi hittade.        En av de privata båtarna i stan som försöker hitta båtplats.

Den berömda bron Ponte Rialto.

En stackars pojke vi hittade.             Yttligare en smal kanal.

Staden skall tydligen ansöka om Paralympics vilket för oss är oförstålligt då det är trappor överallt.

Varför tvätta bilen när den är smutsig från början?

När vi går mellan vårt hus och centrum brukar vi gå förbi en väldigt intressant Smat. Antagligen är det någon som inte tycker om att tvätta bilen och därför har lackat den så att den ser smutsig ut - då behöver man ju inte tvätta den! :)

Påskägg

Tur att vi har snälla släktingar som tänker på vårt godisbehov såhär i påsktider ;)

Tack så mycket!

Roadtrip - etapp sju

Denna dag spenderades mer eller mindre i bilen på väg från Split till Piran. Resan tog oss nästan 5,5h varav nästintill allt på den regniga kroatiska motorvägen.  Men väl framme i Piran, som är en mysig liten hamnstad på den slovenska kusten,  började solen äntligen att lysa igen. Så på eftermiddag och kvällen bedrevs  det turistning och allmänt njutning av den fina hamnstaden.

I staden pågick en filminspelning av filmen Piran-Pirano som vi alla får hålla utkik efter.

Ni får ursäkta men det fanns bara Slovenska och Italenska så om någon kan hjälpa oss med en översättning vore det bra.

Efter en trevlig middag med fisk och skaldjur  fick vi dra oss till kojs på vårt vandrarhem då vår resa tillbaka till Graz väntade tidigt på morgonen.

Roadtrip - etapp sex

Dagens tur gick till Dubronvik (som ligger 26mil söder om Split). Staden är mest kännd för sin gamla stadsdel och dess stadsmur som sträcker sig kring den gamla delen av staden och liknar till mestadel ett gigantiskt medeltida fort. Staden blev i princip förstörd under Balkan konflikten (-91) men har på senare år restaurerats.

På väg dit passerade vi genom Bosnien då Kroatien har mark på båda sidor utav Bosnien. Dock var tull personalen väldigt snälla (lata) så de orkade inte ens kolla på passen så att genomresan genom Bosnien gick ganska kvickt och lätt. För övrigt var vägen längs den Kroatiska kusten mer eller mindre serpentin väg som följde kustens vikar.  Vi tänkte att vi åker längs kusten på väg till Dubrovik så tar vi motorvägen tillbaka. Det var bara en hållhake, motorvägen som vi åkte på var inte klar utan ersatt av en serpentin väg, fast i bergen denna gången.  Men väl tillbaka i Split insåg vi att det tog oss lika lång tid båda vägarna.

Roadtrip - etapp fem

Efter att ha sovit en natt i ett hus på Kroatiska kusten insåg vi ganska snabbt att de inte har någon vidare isolering, inte heller nåra element eller liknande. Till vår förskräckelse fanns det inte heller något varmvatten men det visade sig bara vara att de hade glömt sätta på varmvattenberedaren efter att de hade renoverat.

När vi hade ätit frukost och fått duscha i varmvatten begav vi oss till Split. På 300-talet, då staden grundades,  var hela staden omgiven av en mur men allt eftersom den har växt har de också börjat bygga hus utanför. Murarna står fortfarande kvar och innanför är gatorna väldigt smala, ibland så pass smala att man nästan inte kommer igenom. Mitt inne i den gamla staden fanns en kyrka som hade ett klocktorn där man kunde gå upp och få en utsikt av staden.

Förutom den gamla staden hade Split också en väldigt fin strandpromenad och många hamnar med fina båtar man kunde kolla på.

Vi såg aldrig hur varmt det var under dagen men det var i alla fall tillräckligt varmt för att kunna ha T-shirt/linne utan att frysa. Det känndes väldigt lustigt att gå runt i kortärmat vid Adriatiska kusten då vi bara två dagar sedan pulsade i snön.

Roadtrip - etapp fyra

Den fjärde dagen av vår resa besökte vi Platvicka nationalpark som är känd för sina många, stora och fina vattenfall. En bild säger mer än tusen ord har vi hört, så ni får avgöra själva om ni tror att vi uppskattade dagen, vad tror ni? Värt att tillägga är dock att bilderna inte ens i närheten ger rättvisa åt verkligheten.

Efter en dagslång dusch (och tidvis fotbad för Matlena och Saku som inte hade lika vattentäta skor som oss),  fortsatte vår färd mot Kroatiens kust och närmare bestämt staden Split. Motorvägen vi åkte på i Kroatien var väldigt fin med enorma vyer över Kroatiska stepplandet.  Ju närmare kusten vi kom desto mer steg temperaturen och tillslut möttes vi av palmer och medelhavet. Gasthauset vi bokade rum på låg 10 km söder om Split och när vi kom fram möttes vi av en äldre dam som hade stället. Hon pratade bara kroatiska och tyska, så det blev allt till att prata lite tyska även på semestern. Efter att vi hade packat upp erbjöd hon sig att laga middag åt oss, och utan att egentligen tacka jag gjorde hon iordning en middag bestående av mackor och stekt ägg.

Roadtrip - etapp tre

(2010-03-29)
Dagen därpå var det sightsing i Ljubljana på schemat. Vi började med att besöka slottet som låg på ett berg mitt i Staden. Det slog oss då att alla städer här nere har ett berg i mitten med ett slott på – förrutom Graz som har ett slottsberg utan slott...

Slottet i Ljubljana byggdes på 1500-talet men stadens ursprung sträcker sig ända fram från romartiden. Uppe i klocktornet beundrade vi utsikten över staden med ca 220 000 innvånare. Innuti klocktornet fick vi också kolla på en film i 3D där vi fick en virtuell guidning genom stadens histiora.

Efter slottsbesöket kurrade magen och vi begav oss till en uteservering tillhörande en av Pizzeriorna längs ån som går genom staden. Vädret var underbart och det var riktigt trevligt att kunna sitta utomhus och äta lunch utan att behöva ha jacka på sig.

Under vår lunch fick vi besök av några kompisar som också var hungriga

Stadens centrum var inte så jättestor så efter ytterligare lite sightsing bestämde vi oss för att handla mat inför kvällen och åka till nästa stopp på resan, nämligen Platvicka i Kroatien.

Efter att ha passerat tullen (och fått en stämpel!) möttes vi ganska direkt av hus som fortfarande hade kulhål i väggarna, om ens husen stod kvar hela. Det märktes tydligt att det inte var länge sedan det var krig i Kroatien och också att människorna som bor där inte har så mycket pengar. Det som nästan var mest förvånade var att det var väldigt många ”nybyggda” hus som var helt övergivna.

Efter några timmars körning på serpentinväg kom vi fram till vårt vandrahem som låg några kilometer från Platvicka nationalpark som är känd för sina vackra sjöar. Matleena hade bokat ett rum i ett av alla privata vandrarhem som fanns i området och vi möttes av ett jättefint nytt hus.

Roadtrip - etapp två

(2010-03-28)
Efter vår natt i Bled begav vi oss på ytterligare en vandringstur i Triglav nationalpark. Denna gång till ett berg som låg i mitten av nationalparken. Vid starten på vandringen möttes vi av vertikala bergsväggar och kollade en extra gång på kartan om det verkligen var dit upp vi skulle och så var fallet. Det var en tuff stigning där vandringsleden gick i serpentinväg för att det inte skulle bli för brant. Väl 3 timmar senare och ca 4 km (varav  ca 1 km var i vertikalt led) möttes vi av en fjällstuga som var täckt av en meter snö. Vädret var dock strålande och temperaturen uppe på toppen (ca. 1500 m.ö.h) var runt 8 grader.

Det här berget gick vi upp för

Utsikten från toppen

Ner gick det dock lite lättare; matsäcken var uppäten,  energinivån var påfylld men framförallt var det äntligen nedförsbacke!

Väl nere satte vi oss i vår lilla hyrbil och åkte vidare till Ljubljana som är Sloveniens huvudstad. Där checkade vi in på vårt vandrarhem som var ett föredetta fängelse. Det fanns rum som var byggda som celler med galler och allt, men vi fick tyvärr etagevåningen. Vandrarhemmet var verkligen toppen och jättehäftigt! Dock blev vi först lite fundersamma när vi kom till hotellet, från vägen svängde man nämligen in på en innergård som var full med klotter. Då menar vi verkligen att det var klotter och inte så mycket annat. Det verkade som det var någon typ av ”alternativ konst” plats, eftersom massor med folk stog och sprayade helt öppet på väggarna.

Vårt "fängelse"

Grafittiväggarna

Efter att ha installerat oss lite kort i vårt fängelse rymde vi mot friheten för att ta en promenad till centrum.