Tvättdag

Idag var dagen då det var dags att inse att semestern var slut och ta tag i alla tråkiga sysslor. Städningen klarade vi av igår eftersom vi fick en damsugare av Mia och Olle när de var här, men den stora tvätthögen låg dock och väntade på oss. Nere i tvättstugan fick vi vänta några minuter på att det skulle bli lediga tvättmaskiner, och medans vi gjorde detta roades vi av en kille från sydvästra asien som hade en annorlunda tvätt-teknik. Först blötte han ner delar av kläderna innan han la in de i tvättmaskinen och när tvättmaskinen var fylld hällde han i tvättmedel. Kanske inte så konstigt kan man tycka men när han fyllde ett helt glas (ca 2 dl) med tvättmedel blev vi lite förvånade över doseringen, att han sedan tog ytterligare två rågade glas med tvättmedel till samma maskin gjorde det ännu mer roande att kolla på :)

Idag kollade vi också igenom våra scheman och kurser och insåg att vår första tenta för vårterminen är på fredan, för en kurs vi inte har läst än! Kursen är en intensivkurs som ligger måndag till torsdag och av våra erfarenheter av sådana kurser sen tidigare så ska det nog inte vara några problem. Dessutom handlar kursen om säkerhet i fordon och detta läste vi en introduktionskurs till i höstas.

Nu är vi ensamma igen

Nu har Mia och Olle åkt från oss. Skidorna och Skidutrustningen fick också följa med på färden. Vi kännde att 17 grader och strålande solsken från en klarblå himmel inte kommer att bidra till en fortsatt skidsäsong här i Alperna.

Maribor och Bad Radkersburg

Nu har vi besök av Mia och Olle och igår bestämde vi oss för att åka till Maribor (Slovenien) och åka lite skidor. Till en början var vädret relativt bra, men det var väldigt mycket slask i backarna på grund av att det är så varmt här nere, men efter ett tag började det regna också.

Tillslut ansåg vi att vi fick nog och åkte vidare till Parkthermen Bad Radkersburg och tog oss ett välförtjänt bad. I Österrike finns det många badanläggningar som värms upp av varma källor och denna var en sådan anläggning. De hade flera pooler som var både innomhus och utomhus med temperatur på runt 35 grader - jätteskönt! Det fanns också en bastuavdelning där vi både testade på typisk österrikisk bastning och IR-bastu. När vi frammåt kvällen åkte tillbaka till Graz regnade det fortfarande och när vi gick och la oss när vi kommit hem var det allt annat än svårt att somna:)

Idag ska vi ta en tur till ett shoppingcenter och se vad de har att erbjuda, sen åker Mia och Olle tillbaka till Sverige imorgon.

Skidresan

Som ni säkert redan har sett har vi lagt upp några bilder från vår skidresa till Innsbruck men här kommer också en textvariant av vår resa.

Ditresa och Stubaier Gletscher
Vår resa började förra måndagen då vi lyckades hinna med ett tåg tidigare än vad vi hade planerat. Efter ca 5 timmars tågresa var vi framme i Innsbruck där vi checkade in på vårt hotell som visade sig ligga så centralt man bara kan komma (bredvid "gyllene taket"). Eften en natt och frukostbuffé var vi redo för en dag i pistarna. Den här dagen föll valet på Stubaier Gletscher som är en glaciär med skidåkning året runt. Det visade sig att det fanns skidbussar för turister som avgick ca 200 meter från vårt hotell och gick mot 9 stora skidanläggningar kring Innsbruck, att bussarna dessutom var gratis om man hade skidutrusning med sig/på sig gjorde inte det hela sämre för våra studentplånböcker:)

Det tog ungefär en timme med bussen innan vi var framme och därefter ytterligare en kvart innan vi var uppe på toppen, men det var väl värt väntan med den utsikten som vi bjöds på. Det var dessutom strålande väder utan ett moln på himlen, så vi kunde nästan se enda till Mariannelund.

När liftarna stängde tog vi skidbussen tillbaka till stan där vi möttes at en hel stad full med utklädda människor och rullande barer efter traktorer. Efter lite efterforskningar fick vi veta att man firade "Fasching", som tydligen är en karneval över hela österrike i samband med slutet på fastan. Även här har de något som liknar semlor fast inte lika gräddiga som hemma. Här kallas de för Krapfen och är mer som en munk med apelsinmarmelad innuti.

Aximer Lizum
Skiddag nummer två tog vi skidbussen till Aximer Lizum som var en lite mindre anläggning än den förra. När Innsbruck hade OS var damernas störtlopp i denna anläggning och självklart passade vi på att testa den backen som var riktigt bra, men väldigt jobbig för låren :)

Istället för en vanlig lift hade de inför OS byggt en tågräls som två specialbyggda vagnar transporterade upp skidåkare och där uppifrån var det riktigt långa backar enda ner till botten av anläggningen. Även den här dagen hade vi riktigt tur med vädret, kanske lite för tur med tanke på den fina solbrännan man får på hakan.

Kühtai
Den tredje och sista skidåkningsdagen från Innsbruck tog vi oss till Kühtai med en vanlig landsbyggsbus. Det tog betydligt längre tid och var betydligt mer fullt av både personer och skidutrustning än på de tidigare bussarna, men efter en timmas resa (som hade kunnat gått på en halvtimma) kom vi fram till första liften i anläggningen. Där vi började åka var backarna delvis väldigt branta men också väldigt många platta delar och till och med uppförsbackar. Framåt eftermiddagen upptäckte vi några svarta backar i andra änden av anläggningen som nästan var orörda och väldigt bra, så vi tillbringade de sista timmarna där. Tyvärr var det inte bara vi som upptäckte de nedfarterna men det var fortfarande gott om plats i pisterna.

Turistning i Innsbruck
Efter fyra nätter på hotell checkade vi ut och begav oss på en liten sightsing tur runt Innsbruck. Vi var inte så pålästa om vad man borde kolla på men det kännde som vi hann med det mesta vi ville på den dagen. Staden i sig var inte jätteannorlunda jämfört med Graz men däremot var naturen runt omkring helt fantastisk! Graz-borna bruckar vara stolta över bergen som ligger häromkring men bergen runt Innsbruck var något helt annat. När vi var i Aximer Lizum fick vi en bra utsikt över staden.

Längdåkning i Seefeld
Framåt eftermiddagen mötte vi upp våra finska vänner; Saku och Matleena, på tågstationen för att åka vidare till Seefeld en bit utanför Innsbruck. Under OS hade man längdåkning i Seefeld och det var även det vi tänkte ägna åt oss. Vi bodde i en "ferienwohnung" (~semesterlägenhet) en en lite mindre by ca 4 km från Seefeld. I tre dagar hyrde vi längdskidor och kämpade på i spåren. För Bellas del var det i princip andra gången på längdskidor men Berne hade lite mer erfarenhet.

Sista längdåkningsdagen tänkte vi ta en liten utmaning och skida till Tyskland :) (Att vi bara behövde åka i ca 1 km för att komma till gränsen behöver vi ju inte prata så mycket om...) Här är vi vid gränsen till Tyskland.

Utförsåkning i Seefeld
Sista dagen i Seefeld bestämde vi oss för att testa utförsåkningen som erbrjöds. Anläggningen här var minder än de vi hade besökt tidigare men räckte väl för en heldags åkning. Tyvärr hade vädret varit så bra och under den här dagen var det nästan upp mot 10 grader, vilket innebar att is inte var något problem i pisterna men däremot slaskhögar. Mot slutet av dagen var det i princip omöjligt att åka men vi hittade en backe som hade legat i skugga och inte var så dålig som vi kunde göra de sista åken i.

Efter en och en halv veckas vintersemester åkte vi nöjda hem mot Graz igen för att möta upp Mia och Olle som kommer och hälsar på oss fram till på söndag.

I ett tidigare inlägg lovade vi en film, tyvärr kunde inte vårt filmredigeringsprogram hantera det formatet våra filmklipp hade, men en film blev det ändå, eller i alla fall ett bildspel.

Kühtai

Sista skiddagen i trakterna runt Innsbruck blev till Kühtai (eller Kyschtaj som ryssarna kallade det). Anläggningen var uppdelad på båda sidorna om en väg som gick nere i dalen. På ena sidan var det nästan mer uppför än nerför, men på den andra var det jättehärliga backar. Efter två dagar i strålande solsken uppe på höga berg med reflekterande snö fick Bellas ansikte nog, därav "terroristlooken" :)

När vi har åkte skidor de senaste dagarna har vi också filmat lite, så håll utkik på bloggen så ska det nog komma upp en film snart

Aximer Lizum

Andra skiddagen åkter vi till Aximer Lizum som var en OS-anläggning 1976. Bland annat hade de damernas störtlopp och slalom. Även den här dagen var vädret helt perfekt. Att ha dunjacka känndes ganska överskattat när det till och med var plussgrader mitt på dagen.

Berne glassar i solen

Bella glassar i solen (än så länge är ansiktet olyckligt ovetande om framtidens färg)

Från anläggningen hade man väldigt fin utsikt över Innsbruck och Innsdalen

En lift var två tåg som gick upp för en räls, byggd av OS-pengar

Stubaier Gletscher

Nu är vi i Innsbruck på skidsemester. Här kommer några bilder från vår första skiddag då vi åkte till Stubaier Gletscher med en högsta punkt på ca 3300 m.ö.h. Vädrets makter var med oss hela dagen, strålande sol, molnfritt och nästintill ingen vind. Senare på kvällen upptäckte vi att även ansiktet hade fått bekänna färg.

Utsikten från toppen

Berne

Bella

Snart är tenta-p över!

Efter fem veckor, tio examinationer och otaliga frågor har jag (Bella) nu avlsutat min sista (hela) pluggdag för den här tenta perioden. Jag har fortfarande två tentor kvar (en imorgon och den sista på fredag) men båda känns ganska bra. Innan tentorna började komma trodde jag att jag inte skulle klara så mycket men hittils har jag faktiskt inte misslyckats på en enda, fast jag har inte fått tillbaka resultat från alla än heller...

För Berne har det också gått bra, fast han har sin sista tenta på måndag och måste därför plugga i helgen när jag ska vara ledig och inte göra något vettigt :)

Under lunchen idag satt vi och kollade på Baywatch på tyska, det var speciellt :P

TV

Igår bokade vi ett hotell i Innsbruck för vår skidsemester. Från början var tanken att vi skulle åka till Tux som är en dal i Tyrol, efter att ha ringt runt till otaliga hotell och privatrum så bestämde vi oss för att istället åka till Innsbruck och både ta någon dag för vanlig turistning men också åka skidbuss därifrån till de stora anläggningarna runt Innsbruck. Hotellet vi hittade var ett fint 3-stjärnigt hotell mitt i centrum och till ett bra pris också :)

Men detta var inte det enda som hände igår, utan det största under gårdagen var att vi har skaffat en TV så vi kan kolla på österrikiska tv-program och kanske lära sig lite bättre tyska! Egentligen har vi inte köpt en TV, utan en mottagare till datorn.

När vi först installerade programmet skulle man välja vilket land man befann sig i, men österrike fanns inte med! Vi försökte och försökte men de enda kanalerna vi fick in var två från Slovenien med värdelös täckning. Vi började inse att det nog inte skulle bli någon TV för oss ändå tills Berne kom på den underbara idén att testa att installera programmet på engelska för att kunna välja "Austira" utan massor konstiga tecken. Det dröjde inte mer än 10 minuter efter denna idé till att vi satt och zappade mellan massor olika kanaler från Österrike. Så nu har Berne kollat på OS-schemat för att kunna boka upp TVn :)

Internetproblem

Nu har vi äntligen internet igen efter två dagars isolation från omvärlden :) I torsdags började både min (Bellas) och Bernes datorer bete sig väldigt konstigt och vi blev oroliga att båda datorerna hade gått sönder samtidigt, men efter ett tag upptäckte vi att det bara var när internetkabeln satt i som datorn hängde sig. Lyssnade man tillexempel på musik och satte in kablen försvann musiken och ersattes av brus... Men nu är i alla fall problemet borta!

Vi har nu bestämt vart vi ska åka på vår skidsemester, i alla fall den andra halvan av semestern. Då bär det av till Seefeld tillsammans med Saku och Matlena från Finland. Innan dess hade vi tänkt att åka till antingen Tux eller Sölden i några dagar innan. Det ska bli riktigt kul att åka skidor!

Igår hade vi ett avbrott i pluggandet och gick på promenad till en närliggande byggaffär (typ K-rauta..), där hittade vi massor med roliga grejer som vi ville inreda vårt lilla rum med, men som tur var lyckades vi gå igenom hela butiken utan att köpa något :). På vägen hem därifrån gick vi förbi en videobutik och bestämde oss för att hyra en film på tyska. Valet föll på "Oxford Murders" dubbad på tyska och med tysk text. Det var ibland svårt att hänga med på allting, speciellt när filmen i sig liknar DaVincikoden.

Dagens filmtips:
Oxford Murders     [B&B B&B B&B B&B] av 5 möjliga B&B
Thriller                     Handlar om en dokorand som kommer till Oxford där han ska påbörja sitt
                               jobb, som handledare försöker han få en berömd professor som har allt
                               annat än bra rykte. Det slutar med att båda blir indragna i en djup
                               mordgåta.

Vårkänslor och hela axlar

Nu har rosa faran kommit hem från verkstan, tyvärr blev det lite dyrare än vad reparatören sa igår på grund av att kullagret också var trasigt och behövde bytas. Det blev i alla fall billigare än att köpa en ny cykel, vilket var skönt.. Här nere ser ni en bild på den förra axeln. Jag är ganska nöjd att ha bytt den :)

Att ha varit cykellös i några dagar har faktiskt inte gjort så mycket, för här i Graz börjar nämligen vårsolen att titta fram och det är faktiskt riktigt trevligt med en promenad. Extra njutfullt är det när man hör om alla köldrekord hemma i Sverige.

Nu är det bara två veckor kvar innan vi är klara med alla tentor och äntligen får det efterlängtade februarilovet! Dock har vi redan nu lyckats uppnå CSNs krav på studieprestationer, det vill säga att vi har klarat mer än hälften av alla kurser (15 ECTS) det här halvåret och att vi därmed också får CSN-biddrag till vårterminen!